Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Port jachtowy w Darłowie

Darłowo, 18 lutego 2009 roku

W Programie Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013 na liście podstawowej działania 6.4 znalazł się projekt złożony przez Zachodniopomorską Regionalną Organizację Turystyczną pt. „Zachodniopomorski Szlak Żeglarski – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego”. Przedmiotem realizacji projektu jest budowa infrastruktury sieci portów i przystani jachtowych w otoczeniu Zalewu Szczecińskiego, w Szczecinie oraz na wybrzeżu Bałtyku. W ramach projektu planowana jest modernizacja istniejącej bazy do uprawiania żeglarstwa oraz poszerzenie jej o nowe lokalizacje. Wybudowane zostaną mariny i porty turystyczne w Wolinie, Kamieniu Pomorskim, Rewalu, Mielnie i Darłowie, zmodernizowane zostaną mariny i przystanie jachtowe w Szczecinie (Marina Pogoń, Marina Gocław i Przystań Jachtowa AZS), Port Turystyczny w Trzebieży oraz Port Jachtowy w Kołobrzegu. Porty te tworzą najważniejsze centra jachtowe sieci portów i przystani Pomorza Zachodniego połączonych Zachodniopomorskim Szlakiem Żeglarskim. Odległość pomiędzy nimi nie przekracza 20-30 mil morskich tj. kilku godzin żeglugi. Umożliwia to bezpieczne, turystyczne żeglowanie nie tylko dla wytrawnych żeglarzy, lecz również dla mniej doświadczonych pasjonatów żeglarstwa, nawet z rodzinami.

Obecnie w Darłowie istnieje tymczasowa przystań kontenerowa dla żeglarzy na wschodnim brzegu Wieprzy przy nabrzeżu Usteckim. Miejsce cumowania jachtów nie jest chronione przed zafalowaniem, prądem rzeki Wieprzy i spływem kry lodowej. Z roku na rok rośnie liczba odwiedzających darłowski port jachtów. Zwiększa się także liczba jachtów i łodzi żaglowych oraz motorowych zarejestrowanych w Darłowie. Na nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Darłowie 18 lutego br. radni upoważnili burmistrza miasta Arkadiusza Klimowicza do zawarcia porozumienia z Zachodniopomorską Regionalną Organizacją Turystyczną, Stowarzyszeniem Euro - Jacht Pogoń, Stowarzyszeniem Jacht Klub AZS Szczecin, Zachodniopomorskim Okręgowym Związkiem Żeglarskim, Polskim Związkiem Żeglarskim, Gminą Międzyzdroje, Gminą Wolin, Miastem Kamień Pomorski, Gminą Rewal, Zarządem Portu Morskiego Kołobrzeg i Gminą Mielno w sprawie wspólnej budowy i modernizacji sieci przystani żeglarskich.

Miasto Darłowo będzie jednym z partnerów projektu. Całkowita wartość projektu wynosi 88 mln zł, a część przypadająca na darłowski samorząd to 10,5 mln zł. Uchwałą Rady Miejskiej wprowadzono zadanie budowy portu jachtowego do wieloletniego programu inwestycyjnego miasta Darłowa na lata 2010 – 2011.

Darłowski port jachtowy został zlokalizowany o kilkanaście metrów na północ od miejsca gdzie wpływa rzeka Grabowa do Wieprzy. Wejście do basenu jachtowego będzie się znajdować na zachodnim brzegu Wieprzy przy obecnym nabrzeżu Refulacyjnym.

Projekt koncepcyjny budowy basenu jachtowego wraz z budynkiem administracyjnym w Darłowie opracowało Biuro Projektów „Bimor” w Szczecinie. Basen jachtowy zajmujący powierzchnię 23.090 m2 pomieści 91 jednostek. Głębokość basenu będzie wynosić od 3,8 m w części północnej do 3,5 w części południowej basenu. Projekt przewiduje wykonanie nabrzeża przy zachodnim brzegu Wieprzy o długości 102 m o głębokości technicznej 5,5 m. Będzie to faktycznie przedłużenie nabrzeża słupskiego. Basen jachtowy będzie wyposażony w betonowy slip o szerokości 6 m i długości 28 m oraz stanowisko żurawia samochodowego o powierzchni 80 m2. Łączna długość pomostów pływających w basenie wyniesie 396 m. Będą one wyposażone w postumenty zasilające jachty w wodę i energię elektryczną. Przy zachodnim brzegu Wieprzy zostanie zamontowana kontenerowa stacja paliw z dwoma dystrybutorami dla różnych paliw. Osobno będzie zamontowany zbiornik gazu. Aby przez basen jachtowy przepływała woda, z rzeki Grabowej zostanie poprowadzony specjalny przepust. Teren okalający basen zostanie podniesiony do rzędnej + 2 m i ogrodzony. Place składowe, parkingi i miejsca postojowe dla remontu jachtów będą utwardzone. Na miejscu będzie można zdawać ścieki oraz wody zaolejone poprzez przewoźne pompy do opróżniania zbiorników. Basen jachtowy będzie podzielony na dwa obszary ze względu na głębokość techniczną. Duże jednostki (o długości Lc =18 m , szerokości B=5.6 m i zanurzeniu Tc=2,6 m) i średnie (Lc=14 m, B=4,2m, Tc= 4,2 m) będą cumowały w północnej części basenu. Małe jachty żaglowe o długości 8 m, szerokości 3,2 m i zanurzeniu do1,6 m będą miały miejsca postojowe w południowej części basenu. Basen jachtowy pomieści jednocześnie 17 jachtów dużych, 53 średnie i 17 mniejszych jednostek małych Pomosty będą służyć do cumowania i postoju jachtów żaglowych i motorowych, a każdy z nich będzie miał możliwość zasilania w prąd i wodę. W skład darłowskiej mariny wejdzie także trzykondygnacyjny budynek administracyjno - klubowy o powierzchni około 500 m2. W budynku klubowym znajdować się będą damskie i męskie: natryski, szatnie, WC (również dla niepełnosprawnych), sklep, pralnia bosmanat, pomieszczenia klubowe, magazynek i inne. Zdaniem doświadczonych żeglarzy koncepcja budowy darłowskiej mariny odpowiada nowoczesnym tendencjom w budowie tego typu jachtowych przystani morskich.

Leszek Walkiewicz

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej