Chronią brzegi, pogłębiają porty i poszerzają plaże
Darłowo, 23 stycznia 2009 roku
Dyrektor Urząd Morskiego w Słupsku Mariusz Szubert ogłosił dwa przetargi nieograniczone, dotyczące m.in. prac w porcie, na plaży wschodniej oraz przy falochronach brzegowych w Darłowie. Prace te będą realizowane w roku 2009.
Pierwszy z nich dotyczy robót czerpalno – refulacyjnych w porcie i na jego redzie. Przewiduje on czerpanie 100 tysięcy m3 piasku z redy portu i następnie refulację urobku rurociągiem z pogłębiarki na plażę wschodnią na odległość do 3 km od portu lub bezpośrednio z pogłębiarki ustawionej wzdłuż brzegu rurociągiem na plażę.
Refulacja polega na poszerzeniu plaży poprzez przepompowanie rurociągiem piasku z wodą z pogłębiarki bezpośrednio na plaże i następnym rozprowadzeniu go przez maszyny budowlane.
Takie działanie Urzędu Morskiego w Słupsku ma potrójne pozytywne znaczenie. Po pierwsze zostaje pogłębiony tor wodny i reda portu dla przypływających do Darłowa statków i kutrów. Po drugie znacznie powiększa się szerokość plaży dla turystów i wczasowiczów, którzy będą mieli znacznie więcej miejsca dla siebie aniżeli na innych bałtyckich plażach. Po trzecie szeroka plaża jest najlepszym naturalnym zabezpieczeniem wydmy przed erozją morską i chroni ją również przed atakami sztormowych fal. Brzegi położone na wschód od ujścia Wieprzy wymagają ingerencji ludzkiej poprzez zatrzymywanie, osadzanie i dokładanie piasku tam, gdzie go szczególnie brakuje.
Ponadto planuje się wydobycie 10 tys. m3 osadów z dna akwenów portowych i wywóz ich w morze na klapowisko oddalone o około 2 mil morskich od brzegu.
Drugi nieograniczony przetarg dotyczy wykonania dokumentacji technicznej na przeprowadzenie odbudowy falochronów brzegowych położonych na wschód od portu w Darłowie.
Falochrony brzegowe to budowle morskie usytuowane równoległe do brzegu na głębokości wody rzędu kilku metrów. W Darłówku wschodnim oprócz falochronu stałego w latach 1999 - 2000 utworzono falochrony wyspowe o długości 60 m w odstępach, co 35 m. Zadaniem tych falochronów jest osłonięcie fragmentów plaży i dodatkowo wywołanie załamania fali wokół zakończeń budowli, co powoduje transport piasku ku środkowi osłanianego miejsca. Powstaje w ten sposób wybrzuszenie linii brzegowej, zwane tombolo.
Dokumentacja projektowo – budowlana będzie dotyczyć wzmocnienia falochronów wyspowych położonych na odcinku 1330 m na wschód od portu. W oparciu o tę dokumentację będą następnie również w 2009 r. realizowane prace przy odbudowie tych falochronów. Szacunkowy koszt wszystkich tegorocznych robót realizowanych w porcie Darłowo przez Urząd Morski w Słupsku wynosi około 9,5 miliona złotych.
Na zdjęciu poniżej: rurociąg refulacyjny
Leszek Walkiewicz

