Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Z Comeniusem we Francji

Darłowo, 18 listopada 2008 roku

Jak nas informuje Beata Kolanek w dniach 20-24 października 2008 r. odbyło się pierwsze spotkanie młodzieży we francuskiej Bretanii w ramach wielostronnego partnerskiego projektu Comeniusa pod nazwą „Energia odnawialna i długotrwały rozwój: Europa wczoraj, dziś i jutro”. Uczestnikami byli uczniowie z: Miejskiego Gimnazjum im. Stanisława Dulewicza w Darłowie, College Jean Moulin z Chateaulin z Francji, Gimnazjum z Grimmen z Niemiec oraz uczniowie z Scoala Cu Clasele I-VIII Gala Galaction z Mangalii z Rumunii.

Uczestnikami tego spotkania ze strony polskiej byli: Agnieszka Stróż, Grzegorz Grónert, Gabriela Petrosyan, Jan Michalski. Ich opiekunami byli: Małgorzata Świątkowska, Małgorzata Tousty i Agata Błaszczak. Uczniowie wraz z opiekunami mieszkali u francuskich rodzin - uczniów i nauczycieli Collegium w Chateaulin. Program Comenius dotyczy głównie edukacji na obszarze Unii Europejskiej. Nazwę otrzymał na cześć żyjącego na przełomie XVI i XVII w. czeskiego pedagoga i filozofa, mieszkającego m. in. w Polsce w Lesznie - Jana Amosa Komeńskiego.

To pierwsze spotkanie uczniów z wielu europejskich szkół miało na celu wprowadzenie wielostronnego partnerskiego projektu Comeniusa. Język niemiecki był językiem porozumiewania się i wymiany informacji między szkołami partnerskimi. W tym języku uczniowie wyrażali swoje wrażenia, opisywali wydarzenia i dzielili się informacjami ze swoimi europejskimi przyjaciółmi. Używanie niemieckiego jako języka projektu w czasie dwuletniego okresu trwania projektu umożliwi wszystkim uczniom zdobyć językowy poziom A2 albo B1 według wspólnych europejskich norm.

Pierwszego dnia uczestnicy projektu poznali się wzajemnie i zostali przywitani przez dyrektora francuskiego Collegium pana Benic i kierowniczkę panią Rolland. Wszyscy uczestnicy zwiedzili szkołę, a następnie podzieleni na grupy pracowali nad wypełnieniem krajoznawczej ankiety. Dotyczyła ona ważnych wiadomości o kraju każdego partnera, np. stolica państwa, największe rzeki, miasta, sportowcy, pisarze itp. Zorganizowany w Collegium w Chateaulin Europejski Tydzień miał na celu poznanie krajów partnerskich i zgodnie z projektem uczestnicy przygotowali w bibliotece szkolnej narodowe stoiska, przy których prezentowali swój kraj, miejscowość, w której mieszkają oraz szkołę, do której uczęszczają. Każde stoisko było bardzo ciekawe i barwne, ponieważ każda delegacja wykorzystała różnorodne materiały (flagi, broszury, plakaty, prospekty), aby w najciekawszy sposób przedstawić siebie, swój kraj i region. Po krótkiej przerwie nastąpiła zgodnie z programem prezentacja DVD o regionie, mieście i szkole w obrębie narodowego systemu szkolnictwa każdego partnera. Uczniowie z Francji i Niemiec przygotowali swoje prezentacje w języku niemieckim, z Polski w języku niemieckim i angielskim, natomiast uczniowie z Rumunii w języku francuskim. Każda z prezentacji była bardzo starannie przygotowana i umożliwiła zrozumienie uczestnikom projektu skąd partnerzy pochodzą, jak wygląda ich rzeczywistość szkolna i ekonomiczno-socjalna.

 Aby lepiej poznać miejscowość, do której przybyli uczniowie, oprowadzono ich po mieście. Poznali wówczas uroki małego bretońskiego miasteczka i charakterystyczną część krajobrazu Półwyspu Bretońskiego.

Ten wielostronny projekt partnerski Comeniusa jest wspierany przez burmistrza miasta Chateaulin i dlatego wszyscy zostali zaproszeni na spotkanie do Ratusza. Tam odbyła się krótka konferencja, na której przybyli goście zostali serdecznie powitani i zaproszeni do poznania miasta Chateaulin, szkoły, która pracuje nad tym projektem i do nawiązywania kontaktów, które pozwolą na rozwój własnej osobowości i rozwój Europy, Europy dziś i jutra. Późnym popołudniem odbyło się w Collegium w Chateaulin przy bretońskiej muzyce i bretońskim tańcu spotkanie z udziałem uczestników projektu, zaproszonych rodziców i kadry nauczycieli. Wszyscy przybyli mieli możliwość wysłuchania pięknych bretońskich melodii i nauki bretońskiego tańca, pod bacznym okiem francuskich instruktorów, którymi byli uczniowie.

W drugim dniu projektu odbyła się wycieczka, pokazująca ekologiczną produkcję energii elektrycznej. Były to wiatraki zasilające okolicę w energię. Uczniowie zwiedzili również oczyszczalnię wody w pobliskiej miejscowości. Przewodnik wyjaśnił uczestnikom cały proces oczyszczania wody i pokazał urządzenia odpowiedzialne za ten proces. Ciekawym punktem wycieczki były też śluzy, które regulowały dostęp różnorodnych gatunków ryb do wód rzecznych. Zgodnie z założeniem projektu uczestnicy mieli możliwość poznać w kraju partnerskim zasady produkcji energii odnawialnej w gospodarstwie domowym, które nastawione są na postęp względem ekologicznej przestrzeni życiowej. Ochrona jakości wody oraz różnorodność gatunków roślin i zwierząt żyjących w wodzie była też tematem organizowanej wycieczki zgodnie z celem projektu.

Kolejny dzień pobytu na półwyspie Bretońskim poświęcony był historii Bretanii, którą przygotował i przedstawił Le Thoer. Popołudnie spędzili uczestnicy w domach rodzinnych. Poznali w nich życie codzienne francuskiej rodziny, jej tryb życia, obyczaje, obowiązujące normy i bretońską gościnność. Ostatni dzień pobytu w Chateaulin spędzili uczestnicy na zajęciach w szkole. Obserwowali oni proces lekcyjny i zasady panujące na zajęciach.

Opiekunowie każdej szkoły partnerskiej zebrali się na wspólnym spotkaniu, ażeby podsumować czterodniowy pobyt, ustalić zadania na następne spotkanie i dokonać bilansu pierwszej części projektu Comeniusa. Ustalono termin następnego spotkania, które będzie miało miejsce w marcu 2009 r. w Gimnazjum w Grimmen w Niemczech, zadania do zrealizowania: wystawa w każdej szkole partnerskiej na temat pracy dotyczącej realnej segregacji śmieci i ponownego ich użytkowania oraz przygotowanie prezentacji DVD na w/ w temat.

Technologia informacyjna stosowana przy tworzeniu prezentacji DVD ma przyzwyczaić wszystkich uczniów projektu do codziennego jej użycia, jako narzędzia przekazywania informacji w Europie dziś i jutra. Głównym językiem wymiany był język niemiecki, ale języki ojczyste uczestników również używano. Możliwość równoczesnego wyrażania się i reagowania w języku francuskim, rumuńskim oraz polskim była celem projektu, aby wytwory pracy uczniów pokazywać też w ojczystym języku. Pierwsze spotkanie wprowadzające partnerski projekt pokazało młodym uczestnikom jak ważne jest codzienne życie w świadomości wykorzystywania alternatywnych źródeł energii oraz ochrony jakości wody dla harmonii na naszej planecie, dla długotrwałego i bezpiecznego rozwoju Europy.

Na zdjęciach: Wybrzeże Bretońskie nad Atlantykiem, Piknik darłowian nad Atlantykiem

Leszek Walkiewicz

Z Comeniusem we Francji      Z Comeniusem we Francji

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej