Darłowo, 29 sierpnia 2008 roku
Z roku na rok rośnie liczba jachtów polskich i zagranicznych zawijających do portu w Darłowie. Obecnie jachty morskie podczas pobytu w tutejszym porcie cumują przy nabrzeżu Usteckim niedaleko mostu rozsuwanego, obok dwóch kontenerów przeznaczonych dla ich wygody ustawionych przez Zarząd Portu Morskiego. Znajduje się tam energia elektryczna, woda, światło i internet. Poza tym żeglarze mają tam dostęp do sanitariatów, prysznicy, kuchni i pralni. Odwiedzający Darłowo skiperzy i żeglarze chwalą sobie dostęp do internetu, a narzekają na duże zafalowanie, szczególnie, gdy na Bałtyku jest sztorm lub tzw. cofka. Nie można wówczas nocą zmrużyć oka. Jest to jeden z kilkunastu powodów, dla którego darłowski samorząd już kilka lat temu postanowił wybudować morską marinę z prawdziwego zdarzenia. Na wniosek burmistrza miasta Arkadiusza Klimowicza Darłowo przystąpiło już w 2006 r. do Stowarzyszenia Pomost – Instytut Gospodarki Morskiej w Szczecinie, które na zlecenie samorządów opracowało koncepcję budowy kilkunastu marin morskich w ramach Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Do koncepcji budowy darłowskiej mariny wniesiono sporo uwag. Następnie ogłoszono przetarg na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego morskiej przystani jachtowej w Darłowie. Przetarg na opracowanie projektu wygrało doświadczone Biuro Projektów Budownictwa Morskiego „BIMOR” w Szczecinie. Wkrótce BIMOR przedstawił wstępny projekt budowy mariny, który przedyskutowano z fachowcami i żeglarzami. Przewiduje on wykonanie nowego basenu żeglarskiego na około 50 jachtów, położonego w Darłówku Zachodnim pomiędzy ujściem rzeki Grabowej do Wieprzy, a przepompownią wody w odległości pond 1,5 km od główek portu. W basenie zaprojektowano system pomostów cumowniczych. Wszystkie jachty będą miały dostęp do energii elektrycznej i wody oraz slipu. Do basenu żeglarskiego będą przylegać: stacja paliw i stanowisko żurawia do podnoszenia i wodowania jachtów. Projekt przewiduje budowę budynku klubowego, sanitariatów, dróg, oświetlenia, kanalizacji, wiaty magazynowej, punktu odbioru wód zaolejonych, parkingu itp. Takie usytuowanie morskiej przystani spowoduje niemal wyeliminowanie zafalowania oraz da możliwość slipowania, wodowania i przechowywania jachtów w okresie zimowym. Nie zachodzi konieczność rozbudowywania funkcji remontowych, ponieważ w pobliżu znajduje się stocznia remontowa kutrów rybackich i z niej mogą korzystać jachty.L. Walkiewicz