Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Kompleksowo z rozbudowany Port Morski w Darłowie zwiększa przeładunki

Darłowo, 12 października 2015 roku

Po uprzedniej uchwale Zarządu Miasta i na jego wniosek na sesji Rady Miejskiej 28 października 1999 r. jednomyślnie powołano Zarzad Portu Morskiego Darłowo Sp. z o.o. z kapitałem zakładowym 30 tys. zł.. Wszystkie udziały objęło miasto. Komunalizację portu wspierali: Zarząd Związku Miast i Gmin Morskich, Urząd Morski w Słupsku i Starostwo Powiatu w Sławnie. Spółka  stopniowo przejmowała tereny portowe od Urzędu Morskiego i Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Wówczas część lądowa portu wynosiła 82,55 ha, a wodna 27,5ha. Z dniem 1 stycznia 2000 stanowisko dyrektora Zarządu Portu Morskiego Darłowo powierzono Lechowi Pieczyńskiemu. Wybrano również radę nadzorczą w składzie: Zygmunt Arłukowicz, Jerzy Zaniewski i Tomasz Bobin. Spółka została wpisana do rejestru handlowego 6 marca 2000 r. Wkrótce po tym  Urząd Morski w Słupsku przekazał  jej 23,8 ha terenów portowych.  Na wniosek burmistrza Ewy Kucharskiej wystąpiono do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej o utworzenie w Darłowie  morskiego przejścia granicznego. Po zarejestrowaniu spółki opracowano strategię rozwoju portu. 12 maja 2001 w Darłówku oddano do użytku Terminal odpraw Granicznych, a od 19 czerwca tego samego roku  rozpoczęły się rejsy na Bornholm katamaranem „Opal” należącym do Żeglugi Gdańskiej. W połowie 2002 r miasto przekazało Zarządowi Portu w wieczyste użytkowanie kilka działek o łącznej powierzchni 4,2 ha, leżących w granicach portu.

 

Na początku  października w 2002  ZPMD korzystając z prawa pierwokupu zakupił od syndyka masy upadłościowej PPi UR Kuter 255 mb nabrzeży portowych za 160 tys. zł Dyrektorem portu był już Maciej Jabłoński. W 2003 od ministra skarbu przejęto 7.73ha terenów portowych wartości 4,3 mln zł. Następnie 9 października 2003 miasto kupiło od syndyka masy upadłościowej Spółdzielni Pracy Rybołówstwa Morskiego „Ławica’ konstrukcję stalową za 65,7 tys. zł, którą wykorzystano do budowy Lokalnego Centrum Pierwszej Sprzedaży Ryb.

 

W roku 2005 odbyły się w Darłowie Centralne Obchody Dni Morza. Ważnym wydarzeniem dla ZPMD w 2009 r. było przystąpienie jako partnera zamiennego, za Miasto Darłowo do projektu unijnego pod nazwą Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego. W grudniu 2007 r. Zgromadzenie Wspólników (Burmistrz Miasta Darłowo). zatwierdziło do realizacji Strategię Rozwoju Portu Morskiego Darłowo. Strategia wyznaczyła kierunki rozwoju darłowskiego portu do roku 2015 w takich obszarach jak port handlowy, rybołówstwo, turystyka morska, usługi portowe oraz ochrona środowiska.  Konsekwentnie kierował rozbudową i modernizacją portu od 13 lat burmistrz Darłowa - Arkadiusz Klimowicz. Znaczącym wydarzeniem mającym wpływ na rozwój funkcji handlowej portu było utworzenia  we wrześniu 2009 r. przez Morską Agencja Gdynia  w Darłowie przy ul. Portowej 11 nowego terminala przeładunkowego.

 

Kolejnymi dyrektorami ZPMD byli: Jerzy Buziałkowski, Małgorzata Tepurska i od 7 lutego 2011 jest Waldemar. Śmigielski.

 

Inwestycje w infrastrukturę portową zrealizowane w minionym piętnastoleciu niewątpliwie przyczyniły się  do dynamicznego rozwoju wszystkich trzech funkcji Portu Morskiego w Darłowie  (handlowej, rybackiej i turystycznej).  Są to gównie przedsięwzięcia zrealizowane przez darłowski samorząd w oparciu o unijne fundusze pomocowe. Ogółem darłowski samorząd wybudował w porcie infrastrukturę poprawiającą funkcje portowe realizując 15 inwestycji na łączna kwotę ponad 83 mln zł.  Największe z nich to: „Poprawa dostępności do portu morskiego w Darłowie z sieci dróg krajowych i wojewódzkich”, „Budowa nowego basenu rybackiego”, Przedłużenie Nabrzeża Słupskiego” „Połączenie dolnej części rybackiego  z drogami lokalnymi poprzez budowę ul. Nadmorskiej”, „Budowa przystani jachtowej” , „Budowa budynku socjalnego dla rybaków”, „Zakup dźwigu do basenu rybackiego”, „Ochrona przed powodzią”, „Budowa Terminala Odpraw Pasażerskich”. Jednocześnie w tym samym czasie Zarząd Portu realizował swoje inwestycje na łączną sumę ponad 5 mln zł.

 

Warto wiedzieć, że dzięki inwestycjom  w infrastrukturę portową w tym roku padł rekord przeładunków. Do Darłowa zawinęło 160 statków, które przewiozły ponad 320 tysięcy to towarów. Niewątpliwie do wzrostu przeładunków przyczyniła sie niedawno powstała spółka Agroport, która jest rodzinną firmą Dydynów.

 

Przez całe piętnastolecie wzorowo układa się współpraca Zarządu Portu Morskiego Darłowo z Urzędem Morskim w Słupsku.. Dzięki temu zostało wybudowane nowe nabrzeża Skarpowe i Parkowe oraz dokonano ochrony brzegów morskich na długości ponad 8 km na wschód o portu w Darłowie.

 

Na obchodach 15 -lecia ZPMD jakie odbyły się 9 października  w nowododanej hali magazynowej w basenie rybackim Waldemar Śmigielski serdecznie dziękował wszystkim, którzy przyłożyli rękę i głowę do jego rozbudowy i rozwoju.

L. Walkiewicz

Kompleksowo  z rozbudowany Port Morski w Darłowie   zwiększa przeładunkiKompleksowo  z rozbudowany Port Morski w Darłowie   zwiększa przeładunkiKompleksowo  z rozbudowany Port Morski w Darłowie   zwiększa przeładunkiKompleksowo  z rozbudowany Port Morski w Darłowie   zwiększa przeładunkiKompleksowo  z rozbudowany Port Morski w Darłowie   zwiększa przeładunkiKompleksowo  z rozbudowany Port Morski w Darłowie   zwiększa przeładunki

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej