Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Piszą o nas...

Darłowo, 12 lutego 2013 roku

 Branżowy dwutygodnik menedżerów transportu, handlu i przemysłu morskiego „Namiary na  morze i handel" zamieścił w nr 03/13 artykuł  zatytułowany „Duże przeładunki w małych portach - rekordowe Darłowo".  

    Oto jego obszerne fragmenty:

 

     Jednym z operatorów portowych jest Morska Agencja Gdynia (MAG), która w 2009 r. uruchomiła własny, uniwersalny terminal w Porcie Darłowo. Przeładunków dokonuje przy trzech nabrzeżach, z których jedno jest własnością firmy. W ub. r. przeszła przez nie rekordowa ilość, prawie 178,3 tyś. t. towarów, co oznacza wzrost obrotów o 100%. W 2011 r. terminal obsłużył bowiem prawie 62 tyś. t. Przeładowuje się tam obecnie głównie kruszywo oraz w mniejszych ilościach wapno, dolomit, płyty OSB, zboża paszowe i drewno. Ładunki trafiają  do portu głównie ze Skandynawii, dokąd również, w znacznej części są wysyłane.

      Jak wyjaśnia Maciej Góra, kierownik Terminalu Darłowo, kruszywo trafia z Norwegii, na zlecenie firmy Yeoman, która jest częścią brytyjskiego koncernu budowlanego Aggregate Industries, jednego z największych producentów kruszyw, betonów i mas asfaltowych. Wykorzystywane jest przede wszystkim do inwestycji drogowych oraz budowy fundamentów i dróg dojazdowych do siłowni wiatrowych na Pomorzu Środkowym. Do tej pory postawiono już 56 farm o łącznej mocy 112 MW. Docelowo, w samej gminie Darłowo, planuje się postawienie 100 tego typu instalacji.

     2012 r. był rekordowy dla całego portu. Zarówno pod względem liczby statków, jak też pod względem wielkości obsłużonych ładunków. W ub. r. do Darłowa wpłynęło 113 jednostek, a przeładunki wyniosły ponad 190 tyś. t. Obroty portu systematycznie rosną. W 2010 r. było to 44 tyś. t., zaś w 2011 r. już 72 tyś. t. co daje wzrost o 160%. Do portu zawija też coraz więcej statków. W poprzednich latach było to odpowiednio 29 i 50 jednostek.

     MAG planuje kolejne inwestycje, które maja zaowocować dalszym wzrostem przeładunków i dywersyfikacją obsługiwanych w porcie towarów. Ma się do tego przyczynić modernizacja magazynu o powierzchni 2,5 tyś. m², który zostanie przystosowany do obsługi pszenicy konsumpcyjnej (musi spełniać m.in. normy HACCAP). Kolejnym krokiem będzie pozyskanie partnera zainteresowanego przeładunkiem zboża  przez port w Darłowie. Przy stałej umowie i zapewnionych rynkach zbytu terminal byłby w stanie obsługiwać 10-12 tyś. t. pszenicy rocznie. Ponadto inwestuje w utwardzanie i modyfikację placów przeładunkowych.

    - Na razie jednak chcemy, aby obroty w 2013 r. były przynajmniej na poziomie poprzedniego roku. I robimy wszystko w tym kierunku - zaznacza M. Góra.

      Waldemar Śmigielski,  dyrektor Zarządu Portu Morskiego Darłowo, chciałby aby były jeszcze większe. Zdolności przeładunkowe portu wynoszą ok. 400 tyś. t. i byłby to wynik w pełni satysfakcjonujący władze portu. Poczyniono już w tym kierunku niezbędne inwestycje. W 2011 r. zakupiono 4 ha terenu z przeznaczeniem na działalność przeładunkową. Został on podzielony na mniejsze działki, które mają trafić do zainteresowanych ich wykorzystaniem. Na razie na ich dzierżawę zdecydowały się firmy Konstrukcje Stalowe MW , MAG oraz szczecińska spółka HANZA, która już prowadzi działalność w Darłowie.

      Port darłowski liczy również, że w przyszłości stanie się lokalnym centrum budowy i utrzymania farm wiatrowych na morzu.

      Jednocześnie ze wzrostem przeładunków trwa modernizacja i rozbudowa portowej infrastruktury i dróg dojazdowych. Urząd Morski w Słupsku przebudowuje nabrzeża Skarpowe i Parkowe, o łącznej długości 1337 m, a koszt inwestycji to 30,1 mln zł. Natomiast darłowski samorząd, który skomunalizował port, wspomagając się funduszami unijnymi przedłuża nabrzeże Słupskie o 120 m oraz buduje nowy basen rybacki. Na obie inwestycje zamierza wydać ponad 20 mln zł. W styczniu br. ukończono ul. Nadmorską, zbudowana na wale przeciwpowodziowym kosztem prawie 9 mln zł., która ułatwi dojazd do portu rybackiego.

 

„Namiary na morze i handel"

Organ Krajowej Izby Gospodarki Morskiej

nr 03/13, luty 2013 r.

 

„Namiary na morze i handel"

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej