Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Eksperci radzą: więcej tlenu ułatwia naukę

Darłowo, 6 grudnia 2012 roku

Duszne klasy  w polskich szkołach mogą być przyczyną kłopotów z koncentracją wśród uczniów. Eksperci firmy VELUX prezentują szereg prostych i praktycznych porad, których zastosowanie może znacząco poprawić jakość powietrza w salach lekcyjnych. 

Aż 90% swojego życia spędzamy w pomieszczeniach zamkniętych. W latach dzieciństwa i młodości, szkoła jest drugim domem dla uczniów. Brak odpowiedniej wentylacji w klasach może negatywnie wpływać na naukę, skutkując przemęczeniem oraz problemami z koncentracją.

Według badań przeprowadzonych w województwie lubelskim, dopuszczalna wysokość stężenia dwutlenku węgla jest przekraczana od trzech do pięciokrotnie aż w 80% szkół. Jako że ogromna liczba szkół w Polsce została wybudowana w latach 60. i 70., podobnych wyników można spodziewać się w całym kraju. Niestety polskie prawo wciąż traktuje wiele kwestii budowlanych życzeniowo, nie precyzując wymagań prawnych określających w jaki sposób zapewniać czyste i bezpieczne normy powietrza w klasach. „Podczas procesu myślowego intensywnie wzrasta zapotrzebowanie mózgu na tlen, którego wciąż brakuje naszym pociechom, spędzającym większość czasu w rzadko wietrzonych pomieszczeniach zamkniętych” mówi dr Hanna Orłowska, pediatra z Centrum Medycznego ENEL-MED. „Koncentracja uwagi uczniów systematycznie spada wraz ze wzrostem stężenia dwutlenku węgla w klasie. Stan ten powoduje trudności w zdobywaniu i przetwarzaniu wiedzy, prowadząc do obniżenia procesów poznawczych i niskiej efektywności nauczania.”– dodaje dr Orłowska.

Dyrekcje szkół rzadko dysponują wystarczającą ilością środków finansowych
na modernizację budynków, dlatego porady ekspertów VELUX są proste i praktyczne, a także możliwe do wprowadzenia od zaraz:

  • Nauczyciele powinni wietrzyć klasy podczas przerw lekcyjnych, co zapewni odpowiednią wymianę powietrza, a uczniowie zaczną lekcję ze świeżą porcją tlenu.
  • ·         Otwarcie okna na oścież na kilka minut jest o wiele bardziej efektywne, niż okno uchylone przez godzinę – zapewnia lepszą wymianę powietrza i zmniejsza utratę ciepła.

    ·         Okna zainstalowane w klasie powinny być wyposażone w urządzenia ułatwiające wentylację przy zamkniętym oknie np. klapę lub moduł wentylacyjny. Zbyt szczelne okna mogą być powodem niewłaściwego funkcjonowania wentylacji grawitacyjnej często stosowanej w tego typu budynkach.

    ·         Kratki wentylacyjne w klasach nigdy nie powinny być zaklejane, ani zastawione meblami.

    Dobra wentylacja jest ważna również ze względu na panującą we wnętrzu wilgotność powietrza. Przyjmuje się, że człowiek wydycha około 600 ml wody dziennie, czyli 25 ml/h. W klasie z trzydziestoma uczniami po 8 godzinach lekcyjnych bez wietrzenia przybędzie w powietrzu blisko 5 litrów wody. Ciepłe powietrze lepiej pochłania wilgoć,
    a to sprzyja rozwojowi bakterii i drobnoustrojów – oznacza to, że uczniowie mogą częściej i łatwiej chorować. Dbajmy zatem o właściwą wilgotność  i temperaturę powietrza w klasie:

    ·         Zamontujmy w klasie termometr z higrometrem, aby na bieżąco je kontrolować.

    ·         Nie bójmy się wietrzenia ze względu na oszczędność energii, suche powietrze nagrzewa się szybciej niż wilgotne. Względna wilgotność powietrza w klasie powinna wynosić nie więcej niż 50 %.

    ·         Optymalna temperatura w klasie powinna wynosić 18-21o Celsjusza.

    „Badania przeprowadzone w duńskich i niemieckich placówkach wykazały, że uczniowie przebywający w klasach, gdzie jest dobra jakość powietrza, uzyskują lepsze oceny podczas testów, a nieobecność na zajęciach z powodu choroby maleje nawet o 4%,
    Kwestie jakości powietrza w klasach szkolnych zostały prawnie uregulowane
    w krajach skandynawskich, a w placówkach oświaty są przeprowadzane regularne kontrole.  

    L. Walkiewicz

    Eksperci radzą: więcej tlenu ułatwia naukę

    Zobacz nas na Facebook'u

    Polityka prywatności

    Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

     

    Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej