Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Darłowo-stacja przeładunkowa głazów morskich

Darłowo, 17 października 2012 roku

Prawie, co drugi dzień od końca września przybywają do Darłowa pociągi z ładunkiem około 1,5 tysiąca ton głazów niezbędnych do ochrony brzegów morskich.

Inwestycja jest realizowana na odcinku położonym na wschód od falochronu brzegowego w Darłówku wschodnim na długości brzegu 8165 bm. Realizatorem zadania jest konsorcjum firm: Budimex S.A i hiszpański partner - Ferrovial Agroman S.A., które wygrało nieograniczony przetarg ogłoszony przez Urząd Morski w Słupsku. Celem przedsięwzięcia jest odbudowa brzegu morskiego oraz jego ochrona przed dalszym zniszczeniem. W zakres przedsięwzięcia wchodzą zadania:

·         budowa wału przeciwsztormowego o długości 830 metrów, na którym będzie droga inspekcyjna,

·         wykonanie narzutu kamiennego na całej długości wału od strony odmorskiej na długości 4980 m, o grubości ok. 1,5 m oraz od strony odjeziornej na długości 5450 m o grubości ok. 1 m,

·         ułożenie falochronu wyspowego opartego na modułach o długości ok. 200 mb, z przerwami o szerokości od 30 do 40 m,

·         wybudowanie ostróg brzegowych z pali drewnianych o dł. 4-10 m w jednym ciągu prostopadle do brzegu o długości 110 m w głąb morza na odcinku brzegu ok. 7 km

O skali przedsięwzięcia świadczy m.in. konieczność przetransportowania i rozmieszczenia 200 tysięcy ton głazów i gwiazdobloków. Wszystkie głazy docierają do Darłowa koleją, gdzie są przeładowywane dźwigami z chwytakami na wywrotki  o nośności 20 ton i następnie dowożone na plac budowy. Obecnie cały teren prac zarówno pod wodą jak na lądzie od Darłowa po Wicie jest przeszukiwany i rozminowany przez saperów. Ochrona brzegu morskiego na wschód od portu w Darłowie to największa tego typu inwestycja w powojennej historii Polski. Projekt jest w 85 proc. finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Oś Priorytetowa II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi; Działanie 2.2–Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich. Koszt inwestycji brutto wynosi 93,3 miliona złotych. Zakończenie prac planowane jest do 30 stycznia 2014.

L. Walkiewicz

Darłowo-stacja przeładunkowa głazów morskich Darłowo-stacja przeładunkowa głazów morskich Darłowo-stacja przeładunkowa głazów morskich

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej