Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Stanowczy protest radnych

Darłowo, 14 września 2007 roku

     Jednym z najważniejszych punktów obrad sesji Rady Miejskiej w dniu 12 września br. było negatywnie ustosunkowanie się radnych do głównego problemu komunalnego portu w Darłowie, jakim jest zahamowanie jego rozwoju przez rząd i jego ministerstwa. W przerwie sesji radni wizytowali wschodnią i zachodnią część darłowskiego portu, aby lepiej wyrobić sobie pogląd na funkcje portowe i jego aktualne problemy.
     Z niedawnych wypowiedzi przedstawicieli rządu wynika że darłowski port morski ma tylko funkcje rybołówstwa. Jest to oczywista nieprawda. Dlatego należy przypomnieć ministerstwom i rządowi, że port morski w Darłowie oprócz funkcji rybackiej realizuje jeszcze kilka innych ważnych funkcji. Przede wszystkim jest portem handlowym, w którym przeładowuje się m.in. zboża, węgiel, pelety i inne towary. Roczne obroty handlowe dochodzą do stu tysięcy ton. Port Darłowo ma także nowoczesny terminal odpraw granicznych, który spełnia wymogi Unii Europejskiej. Stąd dziesiątki tysięcy pasażerów wypływa do Danii na Bornholm i przypływa ze Skandynawii. Z roku na rok przypływa do Darłowa setki jachtów morskich nie tylko z Europy. Poza tym darłowski port morski może także w każdej chwili pełnić funkcje zaopatrzeniowe dla mniejszych i średnich okrętów wojennych. Aby lepiej rozwijać jego wszystkie funkcje radni już w 2000 roku skomunalizowali port oraz uchwalili jego strategię rozwoju do roku 2015. Strategia rozwoju portu Darłowo jest zgodna z jej odpowiednikiem opracowanym przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej.
     Przyjęty uchwałą Rady Ministrów 1 sierpnia 2006 roku Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” wymienia 8 portów polskich, które będą beneficjentami funduszy unijnych przeznaczonych na rozwój transportu morskiego. Wśród nich jest wymieniony darłowski port morski. Każdy rozwijający się port musi mieć dobre i dogodne drogi dojazdowe. Takiej drogi brakuje darłowskiemu portowi. Dlatego burmistrz miasta Arkadiusz Klimowicz złożył projekt do Programu Operacyjnego “Infrastruktura i Środowisko”, Priorytet VII - transport przyjazny środowisku - na budowę drogi do portu. Ma być ona połączona tzw. szosa karwicką 37 z droga krajowa E6 prowadzącą z Gdańska do Szczecina i wojewódzką – 203 łączącą Koszalin z Ustką Dojazd do portu ułatwiłyby nowe mosty na rzece Wieprzy i Grabowej. Zadanie to o wartości 9,9 miliona euro do miesiąca sierpnia br. znajdowało się na liście rezerwowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Na liście głównej był także projekt zgłoszony przez Urząd Morski w Słupsku, a dotyczący odbudowy toru wodnego Darłowo – Darłówko oraz modernizacja falochronów w porcie morskim Darłowo o wartości 6,5 mln. euro. 27 sierpnia tego roku minister Rozwoju Regionalnego Grażyna Gęsicka wykreśliła zarówno z listy głównej jak i rezerwowej cztery projekty dotyczące poprawy infrastruktury portu morskiego Darłowo. Pominięcie tych projektów przez ministerstwo jest sprzeczne z przyjętą przez rząd RP strategią rozwoju portów morskich. Ta decyzja skazuje port morski w Darłowie na degradację i zamyka jego szansę rozwoju. Niewątpliwie wpłynie to także negatywnie na rozwój miasta i regionu. Pozbawienie darłowskiego samorządu możliwości uzyskania dotacji unijnych na rozwój portu jest również sprzeczne z naczelną zasadą zrównoważonego rozwoju regionalnego.
     Przeciwko takiej polityce rządu zaprotestował darłowski samorząd podejmując na tej sesji stosowna uchwałę.

LW

Stanowczy protest radnych

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej