Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Przeładunki i inwestycje w darłowskim porcie

Darłowo, 2 sierpnia 2011 roku

Poniżej zamieszczamy rozmowę z dyrektorem Zarządu Portu Morskiego w Darłowie - Waldemarem Śmigielskim, która opublikowana została na łamach serwisu  informacyjno - publicystycznego www.morzaioceany.com.pl


„Porozmawiajmy o przeładunkach i inwestycjach w polskich portach

Dzisiaj - Port Darłowo

Waldemar Śmigielski, dyrektor Portu Darłowo: „Wszystkie nasze działania zmierzają do tego, aby port rozwijał się w sposób zrównoważony"

Morza i Oceany: - Jak w stosunku do ubiegłego roku wypadły przeładunki w Porcie Darłowo?

Waldemar Śmigielski: - W tym roku zanotowaliśmy blisko podwojenie przeładunków towarów w Porcie Darłowo w stosunku do roku 2010. A dokładnie: rok 2010 - 30.661 ton (przywóz) + 13.286 ton (wywóz), rok 2011 (styczeń-czerwiec) - 31.868 ton (przywóz) + 3.600 t (wywóz). Towarem „przechodzącym" przez port w pierwszym półroczu 2011 były prawie wyłącznie materiały sypkie - kruszywa: skałki wapienne, dolomit. Jedynym wyjątkiem były płyty OSB, których przywieziono 2.000 ton. Wywieziono 3.600 ton rzepaku.

MiO: - Co w obecnej chwili jest najważniejsze dla portu, by usprawnić jego działania. Jakie potrzebne są inwestycje. Czy tylko materiały sypkie charakteryzują port czy także.....rybołówstwo? W jakim stopniu?

 

W. Ś.: - Najważniejszą rzeczą do zrobienia aby usprawnić działania portu, a tym samym zwiększyć przeładunki, jest modernizacja starych i budowa nowych nabrzeży wraz z zapleczem tj. placami magazynowymi. Miasto Darłowo pozyskało na ten cel 35 mln zł z Programu Operacyjnego „Ryby" 2007-2013. W ramach tego projektu zostanie zbudowany nowy basen rybacki oraz 118 m nowego nabrzeża. W obecnym basenie rybackim zostanie utworzona marina na pomostach pływających na ok. 60 jachtów. Ten projekt zostanie wykonany w ramach Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Dodatkowo Miasto Darłowo stawia obok basenu budynek socjalny na potrzeby turystów-żeglarzy.

MiO: - Może kilka słów o innych przedsięwzięciach w Porcie Darłowo

W. Ś.: - Obecnie Zarząd Portu Morskiego Darłowo przeprowadza procedurę skorzystania z prawa pierwokupu ponad 4 ha działki wraz z elewatorami zbożowymi od Przedsiębiorstwa Zbożowo-Młynarskiego PZZ Stoisław. Pozyskane tereny będą służyły jako tereny przeładunkowo-magazynowe.  Prowadzimy także budowę „Budynku magazynowo-garażowego z zapleczem socjalnym" na potrzeby rybaków dla których portem macierzystym jest Darłowo. Ponadto Urząd Morski w Słupsku przeznaczył ponad 40 mln zł na remont nabrzeży Parkowego i Skarpowego o łącznej długości ponad 1,5 km a Gmina Miasto Darłowo rozpoczyna wkrótce budowę dwóch nowych dróg dojazdowych do portu.
Wszystkie nasze działania zmierzają do tego, aby port rozwijał się w sposób zrównoważony. W mojej ocenie jedynie równoległy rozwój wszystkich trzech funkcji naszego portu tj. przeładunkowej, rybackiej i turystyczno-rekreacyjnej może zapewnić wzrost znaczenia Darłowa jako średniej wielkości portu południowej części Bałtyku. Jednym z ważnych aspektów realizacji tego celu jest bardzo dobra, oparta na wzajemnych korzyściach, współpraca Zarządu Portu z prywatnymi podmiotami działającymi na naszym terenie. Już teraz Darłowo jest krajowym liderem w organizacji i obsłudze wędkarstwa morskiego, prężnie działają M&W Stocznia Darłowo oraz BalticNet - producent rybackiego sprzętu łowczego. Rośnie ilość towarów sprowadzanych i przeładowywanych przez Morską Agencję Gdynia".

 

Dziękujemy za rozmowę
Bogdan Tychowski

 


 

www.morzaioceany.com.pl

Przeładunki i inwestycje w darłowskim porcie

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej