Królewskie Miasto Darłowo      Darłowo na Facebook'u  Darłowo na YouTube  Radio Koszalin  Pogoda

Darłowo - Darłówko idealny duet do wypoczywania
linia ozdobna
Królewskie Miasto Darłowo linia ozdobna

Forum Lokalnych Organizacji Turystycznych

Darłowo, 27 kwietnia 2011 roku

Przed świętami w Centrum Zdrowia i Wypoczynku IKAR PLAZA w Kołobrzegu odbyła się druga edycja cyklicznych spotkań branży turystycznej naszego regionu pod nazwą „II FORUM Lokalnych Organizacji Turystycznych oraz gmin, powiatów i przedsiębiorców z województwa zachodniopomorskiego, zainteresowanych rozwojem turystyki".

Konferencja zgromadziła ponad 100 przedstawicieli samorządów, przedsiębiorców branżowych oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych sektora turystyki. Wspólnie określano potrzeby i oczekiwania zachodniopomorskiego sektora turystyki w zakresie współpracy samorządu z branżą turystyczną, strategii marketingowej polskiej turystyki oraz koncepcji rozwoju i funkcjonowania systemu informacji turystycznej w regionie. Spotkanie miało charakter merytoryczny, z panelami ekspertów i dyskusjami uczestników.

W tym roku organizatorzy - Forum Turystyki Regionów i Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna - przygotowali ciekawe panele eksperckie, które prowadzili zaproszeni goście specjalni: dr Bartłomiej Walas, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, dr Mirosław Nalazek, dyrektor Departamentu Systemów Informacyjnych POT oraz Waldemar Miśko, prezes Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

FORUM LOT miejscem kreowania inicjatyw oddolnych

Naszym wspólnym celem jest rozwój turystyki, prowadzony w sposób skoordynowany i efektywny. Zadaniem FORUM LOT jest wypracować inicjatywy oddolne, które ożywią system POT-ROT-LOT, a „na górę" trafią w skonkretyzowanej formie, w ramach doprecyzowanych i przekonsultowanych rozwiązań - mówił podczas pierwszego panelu konferencyjnego, Marek Migdal, prezes Forum Turystyki Regionów. W kontekście rozwoju turystyki region to współpraca, suma wszystkich działań wszystkich interesariuszy: osób, instytucji, podmiotów gospodarczych i społecznych sektora turystyki. W ramach tej współpracy każdy sektor ma inne (jasno sprecyzowane) zadania, inne kompetencje, inne zasoby i potencjał. Te zakresy działania nie powinny na siebie nachodzić, dublować się. To oznacza, że kumulacja potencjału i współpraca w/w. trzech sektorów powinna być umiejętnie koordynowana.

Sprzedać atmosferę miejsca

Bardzo istotny dla uczestników konferencji okazał się panel ekspercki dr Bartłomieja Walasa, wiceprezesa POT oraz dyskusja na temat aspektów marketingowych procesu tworzenia produktu turystycznego.  Kampanii promocyjnych produktów turystycznych nie buduje się na logo, haśle, broszurze czy innym nośniku lub narzędziu. Dziś opieramy się na marketingu miejsca, czyli sprzedajemy turystom jego atmosferę. To oznacza, że nie opakowujemy marketingowo samych atrakcji turystycznych, które często wymieniane są przez branżowców jednym tchem jako gwarancja pozyskania turystów. Najważniejsze jest znaleźć unikalny argument sprzedażowy danego miejsca, który opiera się często tylko i wyłącznie na emocjach - tłumaczył dr Walas. Przekonywał, że marka turystyczna tworzy się wówczas, gdy ma osobowość, swego rodzaju „klimat", gdy mówi o jakimś niezwykłym stylu życia, rozpoznawalnym i spójnym skojarzeniowo. Nie musi opierać się na walorach turystycznych, ale powinna stać się atrakcyjną obietnicą emocjonalną dla turysty.

Wątkiem przewodnim II FORUM LOT w Kołobrzegu było promowanie wśród jej uczestników i innych regionalnych interesariuszy sektora turystyki podejmowania inicjatyw oddolnych - lokalnych i regionalnych, które mają docierać na szczebel ogólnopolski w formie przekonsultowanych rekomendacji i propozycji konkretnych rozwiązań. Do tego zadania nawiązał też dr Mirosław Nalazek z Departamentu Systemów Informacyjnych POT, prezentując nowy projekt - Polski System Informacji Turystycznej. System powstaje w oparciu o nowoczesne rozwiązania informatyczne, zgodnie z aktualnymi światowymi trendami w tworzeniu „it". Stanowi opracowanie i propozycję POT, która aktualnie jest już wdrażana na poziomie krajowym, wykorzystując regionalne bazy danych obiektów, atrakcji i produktów turystycznych. System wymaga jednak silnego wsparcia i aktywnej budowy oddolnie - na zawartość baz danych systemu ogromny wpływ mają Regionalne Organizacje Turystyczne, które gromadzą informacje z terenu. Zakres informacji, które mają trafić do krajowego systemu powinien podlegać ustaleniom podejmowanym przez przedstawicieli trzech sektorów na szczeblu lokalnym i regionalnym.

Bardzo ważną częścią konferencji II FORUM LOT była prezentacja dobrych praktyk, czyli Lokalnych Organizacji Turystycznych i innych organizacji branżowych z województwa zachodniopomorskiego, które podzieliły się swoimi doświadczeniami i osiągnięciami. Adam Hok, prezes Polskiego Centrum SPA w Kołobrzegu opowiedział o inicjatywie kołobrzeskich przedsiębiorców, właścicieli obiektów hotelowych i SPA, którzy razem podejmują działania promocyjne i marketingowe, lobbują na rzecz założenia LOT w Kołobrzegu, a nawet prowadzą grupowe działania rynkowe - np. wspólny zakup energii.

 

L.Walkiewicz

Zobacz nas na Facebook'u

Polityka prywatności

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

 

Zgadzam się Nie, chcę dowiedzieć się więcej