Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III Szkoły Podstawowej przy Zespole Szkół Społecznych im. Lotników Morskich STO w Darłowie.
W ZSS realizowany jest unijny projekt Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III Szkoły Podstawowej przy Zespole Szkół Społecznych im. Lotników Morskich STO w Darłowie, którego głównym celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu kształcenia.
Są to zajęcia:
1.Dydaktyczno - wyrównawcze dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, prowadzone są przez p. Marzennę Starzyńską;
2. Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami mowy, prowadzone są przez p. Patrycję Lipińską - Karewicz;
3. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, prowadzone są przez p. Monikę Ferkę.
Pani Marzenna Starzyńska pracuje z ośmioma uczniami. Grupa spotyka się raz
w tygodniu. W ramach zajęć uczniowie usprawniają technikę czytania i pisania oraz rozumowania tekstów. Szczególny nacisk położono na wykonywanie ćwiczeń ortograficznych. Dzieci ćwiczą gramatykę języka polskiego, a także usprawniają sprawność manualną, grafomotoryczną i analizę wzrokowo-słuchową. Polega to przede wszystkim
na uczestniczeniu w wielu grach i zabawach dydaktycznych mających na celu niwelowanie dysfunkcji rozwojowych, będących przyczyną niepowodzeń szkolnych. Realizując treści programowe, uwzględnia się potrzeby uczniów, zapewnia się im poczucie bezpieczeństwa
i pełną opiekę wychowawczą. W czasie zajęć stosowana jest wyłącznie pozytywna motywacja uczniów do dalszej pracy. Wykorzystywane są metody, formy oraz środki dydaktyczne, które są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja programu oparta jest na bezwzględnej akceptacji i indywidualizacji. Podczas ćwiczeń uczniowie korzystają z następujących środków dydaktycznych:
- układanki edukacyjne;
- sześciokątne karty;
- kolorowe układanki - węże;
- mini tablice;
- interaktywnych gier nauki czytania i pisania.
Zajęcia logopedyczne pani Patrycji Lipińskiej - Karewicz odbywają się w każdy czwartek. W zajęciach uczestniczy czworo dzieci. Głównym celem zajęć jest modyfikowanie zachowania werbalnego - nauka poprawnej wymowy głosek szeregu szumiącego, syczącego
i ciszącego ( sz, rz, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź ) oraz głoski r. W czasie zajęć dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe, fonetyczne, logorytmiczne, kształtujące słuch fonematyczny i ćwiczenia wspierające motorykę narządów artykulacyjnych. Dzieci bardzo chętnie
i systematycznie uczestniczą w zajęciach, gdyż widzą, że praca przynosi oczekiwane efekty. Postępy w artykulacji poszczególnych głosek rzutuje na ich poprawność mowy i pisowni.
Podczas ćwiczeń uczniowie korzystają z następujących środków dydaktycznych:
- dmuchajka;
- puste lotto;
- piórka;
- karty pracy;
- domino logopedyczne;
- gry logopedyczne: „Trudne słowa cz.2", „Piramida logopedyczna L1 i L2", Drabina 1", „Drabina 2";
- książeczki i zestawy kontrolne PUS;
- pacynki i teatrzyk kukiełkowy.
Zajęcia pani Moniki Ferki odbywają się w czwartki. W zajęciach uczestniczy ośmioro dzieci. Zajęcia te mają na celu rozwijanie zainteresowań i pogłębiania wiedzy z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, a także mają na celu rozwijanie wyobraźni ucznia, umiejętności twórczego i logicznego myślenia, stymulowanie rozwoju uczniów, rozbudzanie ciekawości matematycznej i przyrodniczej oraz przygotowanie uczniów
do udziału w konkursach z tej dziedziny. Dzieci w ramach zajęć doskonalą technikę liczenia w zakresie dodawania i mnożenia. Rozwiązują zadania tekstowe i matematyczne łamigłówki. Układają mozaiki matematyczne. Zajęcia dostarczają dzieciom wiele radości i zadowolenia. Ugruntowały i rozszerzyły ich wiedzę matematyczną. Sprawiły, że przekonały się o ważności i celowości pracy zespołowej, a sama działalność matematyczna dostarczyła im wiele satysfakcji. Efekty dodatkowych zajęć uwidoczniły się w stosunku dzieci do matematyki -
na zajęciach stały się bardziej aktywne i bardziej pewne siebie. Na zajęciach uczniowie korzystali z następujących pomocy dydaktycznych:
- puzzle matematyczne;
- gra strategiczna ;
- zestaw kontrolny PUS „Idę do szkoły".
Zapraszamy Państwa do odwiedzenia galerii zdjęć z zajęć realizujących założenia projektu dostępnej na naszej stronie internetowej http://www.spoleczna.darlowo.info/.
ZSS w Darłówku
Opublikowano: 2012-12-14